HTML

Úszni Kék

Egy amatőr úszó naplója. Pár éve nem tudtam felkelni az ágyból - tavaly 1 óra 34 perc alatt úsztam át a Balatont. Hogyan lesz egy gerincsérv-terápiából megszállottság.

Címkék

10km (1) 12 órás (2) 24 órás (3) 2km (2) 3500m (3) 4km (2) 4x400 (1) 4x400m (1) 50m (3) 5200m (1) 5km (2) 800m (1) abádszalók (1) adria (6) alkohol (1) áramvonalasság (1) áthúzás (2) ausztria (1) backwaterman (1) balaton (11) balatonboglár (3) balatonlelle (1) balaton átúszás (16) baleset (1) bánk (1) bánki tó (1) bányató (2) bátor tábor (3) békéscsaba (2) beszámoló (1) betegség (4) bezdán (1) budakalász (1) bukóforduló (2) búvárúszás (1) cetrend (15) cetrend 2012 (1) channel swim (1) cipzár (5) crikvenica (3) csapásszám (7) css (6) csúsztatás (23) dagály (1) deszka (1) dorog (1) duna (3) duna kupa (2) edzés (1) edzésterv (3) edzettség (1) egykezes (1) éjszakai úszás (1) elemzés (1) elfordulás (2) élménybeszámoló (1) élménykülönítmény (3) elsőkvadráns (4) eltolás (1) energiazselé (1) erő (1) esés (1) északiséta (1) étkezés (1) fájdalom (1) feel for the water (1) fogyás (1) fogyókúra (2) fúrógép (1) fűzfői átúszás (1) gárdony (1) gerinc (1) gerincsérv (1) géza úszás (5) göd (2) golf (5) goswim (1) grant hackett (2) gyakorlat (2) gyógyír (1) gyorsítás (16) gyorsúszas (1) gyorsúszás (98) gyula (1) hackett (3) hajlított könyök (1) hányados (1) hármas levegő (24) hatékonyság (1) hátfájás (2) hatos láb (1) hatos lábtempó (2) hátúszás (52) hetes levegő (1) hideg (1) hideg víz (1) hírek (1) horvátország (4) hosszútávúszás (1) hullámzás (1) ice swimming (1) idegesség (1) időeredmények (1) igyunk rája (1) iránytartás (1) ismétlések (1) i love balaton 2x (1) jótékonyság (3) kaja (1) kalória (1) kaptafa (1) kartempó (17) kaszálás (1) kecsap (6) kecskemét (3) kerékpár (1) kétkilcsis (1) kétoldali légzés (5) kettes láb (1) kettes lábtempó (5) kettes levegő (20) kisfiam (1) kritikus sebesség (4) lábbója (5) labrum (2) lábtempó (51) lake idro swim (1) laza (1) lazac (2) lazaság (2) leghosszabb úszás (4) legjobb 100m (3) legjobb 100m mell (2) legjobb 100m pillangó (2) legjobb 10km (3) legjobb 1500m (14) legjobb 1km (5) legjobb 200m (7) legjobb 200m hát (1) legjobb 200m mell (4) legjobb 200m pillangó (3) legjobb 200m vegyes (1) legjobb 2500m (10) legjobb 2km (16) legjobb 3km (11) legjobb 400m (9) legjobb 400m vegyes (2) legjobb 4km (11) legjobb 500m (5) legjobb 50m (9) legjobb 50m mell (1) legjobb 50m pillangó (5) legjobb 5200m (1) legjobb 5km (6) legjobb 6km (4) legjobb 7km (2) legjobb 800m (8) legjobb 8km (2) legjobb 9km (2) legjobb golf (2) legjobb gyh300 3km (3) legjobb hát 100m (1) legjobb hát 200m (2) legjobb hát 2km (1) legjobb hát 300m (1) legjobb hát 3km (2) legjobb hát 400m (2) legjobb hát 500m (1) legjobb hát 50m (6) legjobb idő (65) legjobb idők (36) legjobb kar 50m (1) legjobb láb 50m (1) legjobb medencés bá (1) legjobb mell 100m (2) legjobb mell 200m (1) legjobb mell 500m (2) legjobb tappancsos 50m (1) legjobb tappancsos láb 50m (1) légvétel (1) légzés (1) lelle beach swim (1) lendület (2) levegővétel (2) levegő nélkül (1) lupa tó (1) magas könyök (9) maraton (2) maratoni úszás (3) megfázás (1) mellúszás (3) nagyatád (2) napi adag (1) napsütés (1) neoprén (3) nyíltvíz (1) nyíltvízi úszás (4) nyílt vízi úszás (42) nyíregyháza (1) nyújtás (1) öbölátúszás (2) öbölúszás (1) öklözés (3) ökölszabály (1) oko benusica (1) olaszország (2) óra (1) ötös levegő (1) ottenstein (1) overglider (1) oxigénpiramis (1) pala (1) palatinus tó (1) pb (31) personal best (31) pillangó (2) popov (3) porckorong (1) porckorongsérv (1) porec (1) porecki delfin (1) postaverseny (1) részidők (1) révfülöp (3) risztov éva (1) ritmus (1) rövidpályás (1) ryosuke irie (1) sebesség (1) siklás (1) silo crikvenica (4) siófok (1) sport (2) sportuszoda (1) sri chinmoy (2) strand (1) swimsmooth (2) swim smooth (10) swinger (1) százalékszámítás (3) százhalombatta (1) székesfehérvár (2) szél (1) szemüveg (1) szenior úszóverseny (1) szentes (2) szerbia (1) szigliget (2) szintidő (8) szun jang (1) s alak (4) s úszás (1) tappancs (4) tappancsos legjobb 1500m (1) tappancsos legjobb 1km (1) tappancsos legjobb 2km (1) tappancsos legjobb 500m (1) tarzan úszás (1) technika (32) tejsavküszöb (4) teknőc (13) tempószám (50) tenger (7) tengeri úszás (6) tenisz (4) teniszlabda (2) tenyérellenállás (4) testmagasság (1) timex (1) timex ironman (1) tisza tó (1) tisza tó úszás (1) tiszta víz (2) tömeg (1) total immersion (2) total inmersion (1) trent grimsey (1) ú (1) újév (1) újévi csobbanás (1) új életmód (6) univer24 (1) úszás (3) uszoda (1) uszony (4) úszószemüveg (1) váll (8) vállfájdalom (36) vállkímélés (2) vállsérülés (2) váltó (5) váltott karú úszás (7) velence (2) velencei tó (4) velencei tóúszás (1) verseny (8) videó (2) zadar (1) zalaegerszeg (2) zamárdi (1) Címkefelhő

Friss topikok

  • IGiveUpMyExpectations: Tudom, hogy már régi bejegyzés, de ha valaki olvassa: Az emberi szervezet képes kialakítani egy o... (2019.08.23. 10:40) Huszonötös
  • cyr45: Szia! Nem tudom, mióta írod újra a blogodat, én jó ideje nem néztem ide. Csak most értettem meg (... (2018.11.27. 23:03) Úszás - vállfájdalom
  • hanyi istók: Remélem nem kellett abbahagynod az úszást a sérülés miatt? (2018.10.17. 19:21) Crikvenica
  • cyr45: @hillaby: gondolom, még benn fogják tartani, a 25-ösben?... Így sok múlik majd azon, melyikőtöknek... (2017.03.18. 23:25) Cetrend
  • hillaby: @cyr45: Szia! A Komjádiba szoktam járni, délelőttönként egész jó, bár konténerekben öltözünk. A ví... (2016.11.23. 23:59) Dagály-búcsúztató félmaraton

Linkblog

StatCounter

Most már tisztább fejjel visszaemlékezve a tegnapi, első átúszásomra, megpróbálom leírni, mit tapasztaltam percről-percre, hullámról-hullámra.

Először is: az átúszás jól volt szervezve, sehol sem volt tömeg, sorbanállás - simán elbírt volna tízezer embert is, pedig "csak" 4501-en úsztak. A nevezési lap kitöltése után megmérték a vérnyomásomat: a 110/70 a kocogás után elég jónak számít (főleg, mivel túlsúlyos vagyok). Persze a heti három-négy úszásnak megvan a hatása. A kikötőbe átsétálva látszott a nézőkön, hogy vegyesen vagy tisztelnek minket, vagy bolondnak néznek, vagy mindkettő. A víz állítólag 21 fokos volt, ami a part mellett igaz is lehetett. Leolvasták a vonalkódot, és utána a lépcsőnél még egy-két perc sorbanállás után "csobbanhattunk" a frissítő, sáros vízbe. Páran búváröltözetben indultak; nos, ők döntöttek jól...

Az első száz méteren viszonylag nagy volt a tömeg, nem volt igazából helyem előzni, így mellúszásban próbáltam hozzászokni a vízhez. Biztos voltam benne, hogy pár perc múlva akklimatizálódom, főleg, amikor gyorsba váltok és felveszem a "versenytempómat". Persze nem így lett.

Ahogy kiértünk a kikötőből, és "egyenesbe álltunk", elkezdtem a gyorsot. Éreztem, hogy egyre hidegebb a víz, szabályosan vacogtam, pedig hajtottam. Még mindig reménykedtem benne, hogy átmelegszem valahogy. A hullámok egyre nagyobbak lettek, ezért a vízfogást kicsit agresszívebbre vettem, jól előrenyúlva, határozottan "csaptam" a vízbe. A mellúszókat szépen előzgettem, pár gyorsúszó engem előzött, akik után eredtem, de nem tudtam elég közel úszni hozzájuk a nélkül, hogy a lábukat fogdostam volna, így hagytam is a vonatozást. Az előre nézést eleinte nem erőltettem, ám amikor párszor nagyon eltértem az iránytól, rájöttem, hogy gyakrabban kell "néznem", általában 3-4 levegő után előrenéztem.

Egyszer csak felbukkant egy bója, amiről közelebb érve kiderült, hogy... 1 km! Nem hittem a szememnek, nekem sokkal többnek tűnt. Megnéztem az órámat, 22 percet mutatott. Az tényleg egy kilcsi, de nekem már kettőnek tűnt, annyira fáztam. Nézegettem a vitorlásokat, páron már úszó pihegett. Megfordult a fejemben, hogy tényleg kellene napozni egyet, ezért közelebb úsztam a hajókhoz. Itt azonban a mellúszók tömkelege miatt nem nagyon haladtam, meg bele is gondoltam, hogy lehet, jövőre megint nem lesz átúszás, és utólag megbánnám. Inkább legyen a tüdőgyulladás... Szóval beálltam a belső sávba, és lapátoltam. Csimm-bumm-levegő, csimm-bumm-levegő, csimm-bumm-nézés-levegő. Fáztam még mindig, de nem érdekelt. Eljött a 2 km, 44 perc... Jól haladok, se nem túl gyorsan, se nem túl lassan.

Tudtam, hogy nem szabad hátranéznem, mert a hátsó part még sokkal közelebb van, mint a szemben lévő. Viszont azt is tudtam, hogy a következő bójánál már közelebb leszünk a túlparti Balatonboglárhoz. Csak nagyon sokára értem el a 3 km-t, de itt már tudtam, hogy a fele megvolt... Az óra 1:10-et mutatott, ami még mindig elfogadható idő. Egyre több helikopter körözött fölöttünk, néha-néha egymásra néztünk az úszókkal, de direkt nem mondtam nekik, hogy épp szarrá fagyok. Nem nyugtatott volna meg, ha ők is fáznak, talán épp erősíti a pánikomat. Ha pedig ők nem fáznak, az meg azért idegesített volna, hogy én meg miért. Gondolkoztam, hogy vajon a zsírzás segített-e a többieken... induláskor az úszók 90 százaléka kente magára a mentolos zsírt vagy micsodát. Azon is gondolkoztam, hogy mik a hipotermia tünetei, hogy felfedezzem magamon őket. Persze nem emlékeztem egyre sem... talán az emlékezetkiesés?!

A három után a négy elég gyorsan eljött. Az 1:33 nagyon jó idő számomra, ez erőt adott. Meg az is, hogy a boglári part már tisztán látszott. Emeltem a tempón, bár a hátam bal oldalán elkezdett fájni valami izom vagy ín, mert mindig bal kézzel emeltem a fejemet, a jobb vállamat kímélendő. Igyekeztem néha jobbal is emelni, és nem annyira, csak épp, hogy a szemem kiemelkedjen. A levegőt utána úgyis oldalra vettem. Láttam már a célban a kaput meg az emelvényt. Meglesz!!! Gondoltam.

Hmm, a déli parton "kilométerekre" be lehet gyalogolni, tehát nemsokára kijövök ebből a jeges vízből. Pislantottam minden irányba, hogy mikor kezdenek kiemelkedni az emberek, de nem. (A szemüvegem a két óra alatt egyszer se párásodott be. Ez is mutatja, hogy nem nagyon volt melegem...) Láttam már az ötös bóját is. Amikor elhaladtam mellette, látszott, hogy az emberek már gyalogolnak. Megvártam, hogy a víz gatyáig érjen, és kiemelkedtem. Túléltem!!! Mindenki sétált, de én rohantam kifelé, hisz fontos az idő is. Ja, és gyorsúszóként a lábam nem nagyon fáradt el. A leolvasónál állt előttem valaki, az órám ekkor 1:59-et mutatott. Mire sikerült leolvasnunk az eredményt, kettő óra lett belőle, de a lány arcán látszott, hogy meglepődik, hogy egy ilyen alacsony, hasas maci ilyen gyorsan átért.

A túrórudi és a víz jól esett, nem voltam annyira elfáradva, ahogy kellett volna... Majd legközelebb. Azért lenyomtam egy liter bort, melegség céljából, mert a család a Balaton-felvidéken előbb kifosztott egy pincészetet. Büszke voltam magamra, jó volt a "megúsztamos" pólóban járkálni a parton, mégha vasalt is.

További élménybeszámolók:

Címkék: hideg élménybeszámoló balaton átúszás gyorsúszás nyíltvízi úszás legjobb idő nyílt vízi úszás

30 komment · 2 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://usznikek.blog.hu/api/trackback/id/tr123132126

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Csoportos emberkínzás a Balatonban! 2011.08.08. 09:47:23

  Mindenki olyan lazán beszélt a Balaton-átúszásról, mintha valami sétagalopp lenne. Ezért én is beneveztem szombaton az unokatesómmal és a 13 éves lányával. Pár perccel később már ott álltunk a lépcső előtt és nem volt más választás, mint nekiind...

Trackback: Balaton: újra átúszva 2011.08.08. 09:43:44

  A július utolsó hétvégéjén (is) elmaradt átúszást szombaton végül most szombaton tartották meg. Szerencsére ezen az időpont is megfelelő volt, a hétvégét úgyis a tó partján töltöttem, így 2004 után újra nekivághattam a Révfülöp-Balatonboglár víz...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

maskep 2011.08.08. 10:47:04

Gratulálok, én is! Mind az úszáshoz, mind az íráshoz. :-)

A bólyák a további úszások során sem kerülnek közelebb egymáshoz, még mindig, hideg-meleg vízben egyaránt, kétszer akkora távolságra vannak, mint amire az emberek saccolnák.

Én legrosszabb időmet akkor úsztam, mikor végig, következetesen gyorsban mentem... Hihetetlen, de a cikkcakkozással többet lehet veszteni, mint a sebességgel nyerni. Ráadásul, amennyire most hullámzott a víz, még gyakorlott yíltvízi úszónak is nehéz ltt volna tájékozódnia gyorsban.

Ha jó vagy mellben, abban könnyebb tájékozódni. Én most inkább mellben mentem (és előztem le én is mellben nem kevés gyorsúszót is:)), de ez azért is volt, mert a hideg vízben ösztönösen lendületesebben tempózik az ember, és sokkal jobban elfáradt a vállam, mint szokott.

2002.-ben még volt a szponzorok között valami sportkrémgyártó is. Akkoriban a kámforszagot volt nehéz elviselni, most a hideget... A túrórudi tényleg jó volt, de nekem a legjobb mindig a meeleg tea és a korlátlan szőlőcukor-tabletta. Ezt néhány pohárral-marokkal menyomom az arcomban és utána jöhet a sorbanállás kávéért-sütiért-miegymásért.

Skrabski Fruzsina (lelkylola) · http://mandiner.blog.hu/ 2011.08.08. 11:03:46

Nagyon kafa írás! Én 4 óra 10 perc alatt úsztam le, képzelheted :)

hillaby · http://twitter.com/hillaby 2011.08.08. 11:05:28

@lelkylola: Köszi! Négy óra abban a vízben?? Az embertelen! Felér egy kínzással... :)

TuRuL_2k2 · http://maglyatuz.hu 2011.08.08. 15:50:32

@maskep:
2004-ben a Bengay volt a szponzor, akkor tényleg vágni lehetett a kámforszagot a révfülöpi indulózónában.

butatót 2011.08.08. 16:22:26

Büszke lehetsz magadra. A két óra jó idő, főleg ilyen körülmények között. A hínár nem zavart az elején? Én 500 m után úgy néztem ki, mint Hanyistók, meg kellett állni lepucolni magam. A zsírzás meg nagyon sokat segít, nem csak a kihűlés ellen (főleg, ha mint írod, hogy van egy pici plusz rajtad), de segít megőrizni az izületek (főleg térd, boka, váll) mozgékonyságát, a hidegben könnyen megdermed bennük az "olaj".

hillaby · http://twitter.com/hillaby 2011.08.08. 17:30:53

@butatót: Hát, néha megkaristolta a hátamat egy-egy hínárdarab, de nem vészes. Talán 4-5-ször történt ilyen.

Gabeee0102 2011.08.08. 22:30:08

Hetek óta olvasom a blogodat, nagyon tetszik! Most csak azért szólok hozzá, mert én is most voltam a BÁ-n először, és tartottam tőle a nem túl kedvező időjárás miatt. Bogláron adtam le a cuccom, és rábeszéltek, hogy ne vigyek át semmit, mert kétszer kellene sorban állnom a különböző helyeken leadott csomagokért. Szót fogadtam, és egy szál úszódresszben és úszószemüvegben szálltam fel a kompra. Nem voltam ezzel egyedül, de sokan vittek motyót, és vadul kenték magukat vazelinnel és lóbalzsammal (?) a félórás úton. Én egyre kétségbeesettebb lettem ettől, mert még egy nyomorult naptejet vagy testápolót sem tettem be, és a fejem is piszkosul fájt az előző esti pezsgőzéstől. És tetejébe az orvosi vizsgálaton először 160-as vérnyomást mértek, és nem kaptam meg a pecsétet. Másodszorra is annyi volt, és mivel ezt felvésték a nevezési lapra, nem volt más választásom, mint széttépni, visszamenni, és új lapot kitölteni, amivel elballagtam egy másik orvosi sátorhoz. Ott 130/80-at mértek (WTF?), és végre csobbanhattam 10 óra előtt pár perccel. Sokkal rosszabra számítottam, a víz nem is volt olyan hideg. Mellben kezdtem el úszni, igazából nem volt tervem, itt már úgy voltam, hogy csak átérjek. Megpróbálkoztam a gyorssal, de nem tudok gyorsúszás közben előrenézni, csak oldalra, és így képtelen voltam tájékozódni a vízben, meg kerülgetni másokat. Gyorsan eldöntöttem, hogy mellen úszom végig, nem variálok. Hozzászoktam az uszodában, hogy számolom a hosszokat, de itt mit számoljak? Azzal szórakoztattam magam, hogy számolgattam a vitorlásokat, amik mellet elúsztam. Félúton kb. a 2. és 3. km között volt egy, amin sokan voltak, és az árbóc kötelein egy felfújt guminő lógott. Ez egy kicsit feldobta a hangulatom. Ez volt a 68-ik (Napsugár volt a neve). A végéig kb. 120 hajó volt, néha eltévesztettem a számolást, de azért nem mentem vissza újrakezdeni :)
Nem számítottam rá, hogy lesznek kilométerbólyák, ezért kicsit csalódás volt, hogy az 1. km-t 27 perc alatt tettem meg. Ennél azért jobbra számítottam. Viszont úgy tűnt, hogy a 3. km után is tudom tartani ezt a tempót, sőt itt kezdtem el új erőre kapni. Megelőzött egy pasi kék neoprén ruhában, rátapadtam, és nem hagytam, hogy nagyon lehagyjon, a célban is csak 5 m-rel ért be előttem. Ekkor már nagyon fájt a térdem meg a bokám, nem szoktam én ennyit mellen úszni! Ja, és a 4. km után olyan alattomos hideg és melegáramlatok váltották egymást, majdnem jégkockát pisiltem. Amikor már a legtöbben csak sétáltak kifele, én még úsztam, csak a térdig érő vízben álltam, fel, de majdnem orra is buktam, úgy szédültem. Amikor már biztosan álltam a lábamon, és fel tudtam nézni, az első, akit megláttam, az anyukám volt, aki ott integetett és drukkolt a lépcső mellett. Kicsit még beszélgettünk, hogy hol találkozunk, aztán eszembe jutott, hogy be kellene érnem a célba, hogy leolvassák a vonalkódot. 2 óra 13 perc alatt sikerült teljesíteni a távot, 45 évesen, nőként, első alkalommal. Jövőre is ott akarok lenni!

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2011.08.08. 23:58:20

"megúsztam"-os pólóban
nem?

"t. Persze nem emlékeztem egyre sem... talán az emlékezetkiesés?!"

ez jó volt, jó írás amúgy

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2011.08.08. 23:59:54

@maskep: Ezt néhány pohárral-marokkal menyomom az arcomban és utána jöhet a sorbanállás kávéért-sütiért-miegymásért."

:D

hillaby · http://twitter.com/hillaby 2011.08.09. 09:58:21

@Gabeee0102: Nagyon nagy gratula!
@tesz-vesz: Hát nem tudom, nyelvtanból ugyan jó voltam. Szerintem "megúsztamos", de lehet "megúsztam"-os is, ha így jobban tetszik.

"Az idézőjelet mindig a toldalékok után tegyük (pl. az „ellenreformációt”), és lehetőleg
kerüljük az „ellenreformáció”-t típusú megoldásokat."

ezt innen idéztem, nem tudom, milyen hiteles:
www.sapientia.hu/hu/system/files/dolgozatiras_jav_2011_04_19_2.pdf

maskep 2011.08.09. 18:08:41

@tesz-vesz: Jóvanna! Benyomok a zarcomba ijeneket, vagymiarák...

maskep 2011.08.09. 18:16:35

@Gabeee0102: Igen, aki uszodai gyorsúszó, az itt tényleg szenved... Ha kisebb a hullámzás, akkor meg lehet tanulni (akár uszodai:)) gyakorlással, hogy mikor bal kézzel tempózol, jobbra-előre kicsit kiemeld a szemed. Ilyenkor a legtávolabbi árbocot érdemes becélozni, amit még látsz. Így lehet nagyjából egyenesen haladni. De, mégegyszer: csak kisebb hullámzásban érdemes. Általában korábbi időpontban kisebb a hullámzás.

Miután csak gyorsban sikerült életem legrosszabb idejét összehoznom, a Sárkány üzenőfalán oktattak ki egyik évben úszótársak, igen türelmesen. Kipróbáltam, működik. Bár kicsit fárasztóbb, mint csak oldalt levegőt venni, de ennyi még kifejthető.

Gabeee0102 2011.08.09. 19:29:30

@maskep: Köszi a jó tanácsokat, most van egy évem, hogy kipróbáljam. De ha nem jön össze, az se baj, a mellúszást is szeretem.
Legfeljebb az uszodának marad a gyors és mell, a BÁ-nak csak a mell. Rekordokat amúgy sem akarok döntögetni.
Kacérkodom a gondolattal, hogy elmegyek a Velencei tóúszásra (nincs olyan messze), vagy az öbölre (az messzebb van), de a bokám még egy kicsit fáj. A térdem viszont már rendben (ma reggel teszteltem az usziban).
Kíváncsi lennék, hogy sok mellúszástól másnak is szokott fájni a térde-bokája, vagy én vagyok gyári hibás? Vagy túl erősen rugdalódzom? Az uszodai mellúszástól eddig semmi problémám nem volt.

hillaby · http://twitter.com/hillaby 2011.08.09. 19:33:42

@Gabeee0102: Igen, nekem is fájt régebben a térdem, amikor mellben úsztam. Az orvos viszont kifejezetten a gyors- és hátúszást ajánlotta a gerincsérvemre, a melltől eltanácsolt.

A gyorstól viszont a vállaim fájnak néha. Valamit valamiért. Hát helyett váll. :)

Gabeee0102 2011.08.09. 20:04:41

@hillaby: Még szerencse, hogy az úszás kíméli az ízületeket... :)
De van az a kor, amikor már az sem.
Szoktam nézni, hogy úsznak mások, hát az idősebbek gyorsúszásban már alig tudják kiemelni a könyöküket a vízből, csak kaszálnak a víz fölött. Még szerencse, hogy nem látom magamat kívülről!

hillaby · http://twitter.com/hillaby 2011.08.09. 20:45:13

@Gabeee0102: Azért látok én nagyon szépen úszó idősebbeket is. A gyorsnál a merevebb vállakat jól lehet kompenzálni a nagyobb elfordulással. Az sem törvényszerű, hogy az embernek idős korára elveszik a hajlékonysága.

ürügyminisztériumi álamszitkár 2011.08.10. 07:45:07

@Gabeee0102: @hillaby: A két legidősebb regisztrált, 1926. és 1931. születésűek, mind a ketten három órán belül úsztak!

www.sarkany.hu/balatonatuszas/index.dw?mit=3

A Velencei-tó sokkal kevésbé hullámzik. Viszont iszapízűbb...

Gabeee0102 2011.08.10. 15:31:47

@ürügyminisztériumi álamszitkár: Az 1926-os születésűnek megnézted az oklevelét? Mert a fénykép szerint legalább 50 évet letagadhatna, szerintem elírás történt (az iwiw-en rákerestem a nevére, és megtaláltam). Az 1931-es viszont úgy néz ki, rendben. Egy hasonló fazonnal találkoztam az orvosi sátornál, ahol elküldték a 200-as vérnyomása miatt, pedig bizonygatta, hogy rendszeresen úszik és evez (én el is hittem volna neki, mert nem egy trottyos vénembernek tűnt). Aztán láttam a rajt közelében, de hogy elindult-e, azt nem tudom.
Meg aztán van egy 1934-es születésű nő, akinek az oklevelén egy pasi fényképe van. Találtam még egy 1939-est, aki 1:18-at úszott, az ő fényképe sem stimmel. Gondolom, az ilyen elírások miatt nem elérhető még az idei statisztika.
Ahova járok úszni, van egy öreg, akit hetente többször látok, idén töltötte be a 90-et. A Balatont már nem úszná át, de azért irigylem a kitartásáért.

FüziMedve 2011.08.26. 19:01:08

Kedves Hillaby,

Engedd meg, hogy hozzászóljak a posztodhoz.
Az ember akármilyen célokkal is teszi, nem tudja elkerülni, hogy ne váljon különleges élménnyé számára az első Balaton-átúszás, gondolom, Benned is ez volt a legmeghatározóbb gondolat és érzés, minden más csak ezután jöhet szóba.
Ami először furcsa volt számomra, az az, hogy nem egy úszásnemben toltad végig. Ha képes vagy rá, akkor szerintem legközelebb az első kartempótól már gyorsban kezdd. Ha iránytartási gyakorlat kell, ebben tudok segíteni, ha jelzed.
Ha hideg a víz, a fázósabb többség vazelinnel vagy valamilyen magas zsírtartalmú krémmel szokta vastagon bekenni magát, ez használ. Én nem vagyok fázós, de egy hosszú versenyen én is bekentem magam, órákon keresztül jó szolgálatot tett. Az a "mentolos zsír" nem zsír, csak tubusos környezetszennyezés, vagy sárkányfű-kivonat, ismertebb nevén sportkrém. Lenyeletném azzal, aki a BÁ-n bemelegítés helyett használja, azt pedig falhoz állítanám, aki pultból osztogatja a rajt előtt. Elég jól oldódik a vízben, kb. olyan, mintha mosószert engednél a Balatonba, sose használd. A hatása ráadásul nulla: a bőrfelszín vérellátását stimulálja, az izmok mélységéig nyilvánvalóan nem ér le, a bemelegítést nem helyettesíti, és semmilyen mértékben nem is segíti.
folyt.

hillaby · http://twitter.com/hillaby 2011.08.26. 19:07:05

@FüziMedve: Nagyon nagy élmény volt! Meg kell mondanom, először rendesen "be voltam tojva", olyan messze volt a túlpart. Még életemben nem úsztam ennyit (4,2 km volt a legtöbb ezelőtt).

Egyébként majdnem végig gyorsban úsztam, csak a legelején mellben (annyira megijedtem a hideg víztől meg a kezdeti tömegtől).

FüziMedve 2011.08.26. 19:27:25

A vazelin ellenben nem oldódik a vízben, sőt, még a szappan is hatástalan, csak törölközővel dörzsölhető le, ellenben jól szigetel. Egy hátránya van, még pedig hogy célszerű inkább valaki mással megvetetni a patikában :) de érdemes.
Idő: a Magadhoz képest legjobb időt - legalábbis egy szint elérése előtt biztosan - akkor tudod úszni, ha meg sem próbálod lekövetni más tempóját, akkor sem, ha elég hasonló tempóban úszik, mint Te. Próbálj meg egyáltalán nem foglalkozni a többiekkel, de legalább az utolsó néhány száz métert megelőzően.
Ha bármikor megszakítod a távot és megállsz pihenni, kimászva egy hajóra vagy akár csak megkapaszkodva benne, tudd, hogy az már nem egy BÁ lesz, hanem két fél, vagy három harmad, stb. Ugyanez a helyzet akkor, ha pl. békatalppal indulnál el. Bringásoknak sem értékelik az eredményét egy maratonon, itt is etikai értéke csak a segédeszközök és megszakítás nélküli átúszásnak van.
Az iránytartást illetően nagyjából jó az a 3-4 levegővételenkénti előrenézés, és igen, elég, ha csak a szemed emelkedik ki a vízből egy pillanatra, és ilyenkor nincs levegővétel. Hármas kartempójú levegővételnél én célszerűnek tartom, ha akkor, amikor előre akarsz nézni, egy levegővétel-köznyire átállsz négyes tempóra, mialatt a második kartempóval egyidejűleg nézel egy pillanatra előre.
Hogy a lábad nem nagyon fáradt el, az nem a gyorsúszásból adódik, hanem valószínűleg a lábtempód gyengébb volt a lehetségesnél és a szükségesnél. Célszerű megtalálni az egyensúlyt, különben a karra több terhelés jut, mint ami optimális lenne, így ugyanazzal az erőfeszítéssel némileg lassabb vagy.
És egy utolsó gondolat a finishez: én Kovács Ágitól láttam először és vettem át, hogy függetlenül a vízmélységtől amíg csak fizikailag lehet, úszva tegyem meg a távot. Ez annyit tesz a gyakorlatban, hogy amíg még képes vagyok magam alá húzni a karom, addig úszok, nem sétálok. A tapasztalatom szerint gyorsúszásban egyébként is kb. combközépig érő vízig célszerű is úszni, mert így gyorsabb, de hagyományból én akkor is a korlátig szoktam úszni, ha az egyetlen célom a lehető legjobb idő elérése. És nem csak itt, más nyíltvízi úszásokon is.
Gratulálok én is és kívánom, hogy ez csak egy sikeres sorozat első eleme legyen.

Üdv

Medve

hillaby · http://twitter.com/hillaby 2011.08.26. 19:50:27

@FüziMedve: Nagyon örülök, hogy ellátogattál ide. Azzal, amit a segédeszközökről írsz, teljesen egyetértek. Én pl. kb. egy perccel jobb ötszázakat úszom, ha felveszem a rövid uszonyomat, de eszembe sem jutna BÁ-n indulni uszonnyal vagy tenyérellenállással.

Az úszásban pont az a szép, hogy minimális felszereléssel, csak a tudás és az állóképesség segítségével győzzük le a távot. A "cáparuhák" majdnem technikai sportot csináltak az úszásból is, de szerencsére ma már korlátozzák a használatukat. (Ha jól tudom, nyílt vízen is csak akkor szabad neoprént húzni, ha a víz hőmérséklete 22-23 fok alá süllyed.)

Holnap, ha minden jól megy, a 27 fokos Balatonban a Lelle Beach Swimen fogok indulni, arról is beszámolok. A 3,2 km-en 1:10 körüli idővel már nagyon elégedett lennék. Kicsit ráteszek a lábtempóra :).

FüziMedve 2011.08.26. 20:13:11

Nem, versenyen nem javaslom a technikai változtatásokat (ebből speciel lábszárgörcs is lehet), ússz holnap is, ahogy eddig tetted. Majd az edzéseken módosítasz.
Elég jól alkalmazkodsz, ha ezret medencében 20 perc alatt úszol és csak két percet veszítesz nyílt vízen. Ezen még mindig lehet mit javítani, csak tudd, hogy az átlaghoz képest ez alapból is elég jónak számít. Sok sikert és szerencsét holnapra!

hillaby · http://twitter.com/hillaby 2011.08.26. 20:21:36

@FüziMedve: Köszönöm! Még régebben írtad, hogy mutassam meg valaki hozzáértőnek az úszásomat. Nos, tegnap sikerült egy barátommal felvetetnem videóra, hogy hogyan úszom, ha kedved van, megnézheted. Nem lesz nagy élmény :).

usznikek.blog.hu/2011/08/25/hat_ez_van_20

Még egyszer köszönöm a bíztatást, én magam leginkább az M7-estől félek most már.

FüziMedve 2011.08.26. 20:39:37

A többi kommenttel kapcsolatban:
1. Ne higgy annak, aki azt mondja, a gyorsúszás nehéz iránytartásával többet veszíthetsz, mint amennyit nyersz a gyorsasággal. Sőt... Ismerek valakit, aki ugyanúgy a nulláról kezdte, mint Te, és 5,2 km-en gyorsban mindössze négy percet veszített a BÁ-n, mint amit medencében tudott, ezt azt hiszem, a mellúszók többsége is előre aláírná...
2. Nagy hullámzásban ugyanúgy a legtávolabbi árbocot célszerű becélozni, mint tükörvízen. Legfeljebb nem minden alkalommal lehetsz biztos a dolgodban, de több mint harminc nyílt vízi verseny tapasztalatai alapján mondom, hogy amilyen körülmények között még el lehet rajtoltatni a mezőnyt, az még biztosan elégséges ahhoz, hogy ne kelljen módszert váltani az iránytartást illetően.
3. Az idősek stílusáról és képességeiről jól lehet következtetni a hivatalos szenior versenyeredményekből, a különböző versenyek jegyzőkönyvei megtalálhatók a MSZÚSZ honlapján. Egészen elképesztő időket is tudnak egyesek, olyanok is, akik már járni is alig tudnak, tehát a "szerencsés alkat" és hasonló indokok sem állják meg a helyüket velük szemben. Az úszás hihetetlen sportág.

FüziMedve 2011.08.26. 21:02:40

Alapból nem olyan rossz, amit látok, bár nehezen megfigyelhetők a részletek, többször meg kellett néznem a videót.
Nagyjából jó a vízfekvésed, ez fontos alap.
A túlsúly a legkevesebb, hidd el, a technika javításával és megfelelő erőnléttel elhanyagolhatóra csökkentheted egy perfekt alkatú önmagadhoz képesti különbséget.
Amiket észrevettem:
1. A levegőben elég magasan vezeted a kézfejedet. A víz feletti fázisban teljesen laza, könnyed tartásban kell előrelóbálni a karod a kézfejeddel együtt, és éppen csak a víz felett.
2. Ami ehhez is szükséges lenne, jobban el kell forgatnod a vállaid a kartempóknál. Mivel a szükségestől most kevésbé teszed, ezért tűnik elölnézetből kissé kaszálásnak a mozdulat, és ez előnytelen. A helyes stílus az, ha a kézfej a szabadítástól kezdve minél egyenesebb vonalban halad előre egészen a vízfogásig (majd ezt követően a kitartásig - erre IS szokták rávezetni az úszót a vállérintéses gyakorlattal). Ebben persze mindig van valamekkora görbület, de most ez Nálad még túl nagy, és ezt nagyobb vállfordítással könnyű javítani.
A lábtempó egyébként rendben van, már van elég sebességed ahhoz, hogy ez ne legyen túl széles, úgyhogy ezzel nincs is nagyon mit foglalkozni. A kartempó elején viszont - ami szintén az elégtelen vállfordításra vezethető vissza - nem elég a kitartásod, főleg a jobb karod kezd el eléggé idő előtti merülésbe.
Ezt úgy is lehet javítani és kontrollálni is, ha minden edzésen rászánsz egy kis időt olyan gyakorlatokra, melyeknél a cél az, hogy az adott hosszt vagy hosszokat minél kevesebb tempószámmal úszd le.
Amiben pedig bizonytalan vagyok, mert nem látszik tisztán, az az, hogy mintha odafigyelnél arra, hogy puhán fogj vizet, mintha a csobbanást csillapítani akarnád. Nincs szükség erre. Cél a még kényelmes, de minél távolabbi vízfogás, és a kézfej sem kell, hogy vízszintesen csobbanjon. Természetesen érkezzen a normális lendületével.
Remélem, tudtam segíteni, ha valami nem teljesen tiszta vagy nem értesz egyet, nyugodtan kérdezz rá.
ÜDv!

hillaby · http://twitter.com/hillaby 2011.08.26. 22:24:28

@FüziMedve: A jobb vállam szokott néha fájni, valószínűleg ezért aszimmetrikus egy kicsit az úszásom.

Igaz lehet, hogy nem fordulok el eléggé. A bajom az, hogy ha jobban elfordulok, akkor gyakran nem tudok elég gyorsan "visszafordulni", tehát vízfogáskor úgy érzem, hogy az előrenyúló kezem irányába nem billenek fürgén.

FüziMedve 2011.08.26. 22:44:53

Egyszer szívesen megnézném és segítenék.
süti beállítások módosítása